Gå tillbaka
Blomstrande e-handel i Europa
  • By Lena Johansson

  • tisdag, maj 10, 2016

 

Unika marknadsstrategier

Jag läste nyligen en undersökning om e-handeln i Europa som tydligt visar att européer är ganska olika när det gäller nätinköp. Detta är naturligtvis viktigt att känna till för alla som vill marknadsföra sin webbshop utomlands. Skillnaderna mellan européerna ligger bland annat i konsumenternas priskänslighet, hur de föredrar att betala, hur viktig en snabb leveranstid respektive smidig returnering är och hur ofta de returnerar varor. Eftersom konkurrensen är så stor inom e-handel är det extremt viktigt att en webbshop anpassas till sin nya marknad. Studera de lokala konkurrenternas sidor innan du skickar dina webbtexter för översättning. Det skulle nämligen inte fungera att översätta en befintlig webbplats till olika språk, utan att först anpassa innehållet efter kultur, köpvanor och lagar. Det krävs en unik marknadsföring för varje land du vill börja sälja i och noggranna studier av regelverk och invånarnas preferenser när det gäller produkter, leveranser och service.


Vem handlar vad?

Norden, Storbritannien och Tyskland är de länder som betraktas som Europas mest mogna marknader med störst andelar konsumenter som har e-handlat. I takt med att konsumenterna blir vanare vid e-handel vill de också köpa fler sorters varor online. Vad och hur de köper har i hög grad med kultur att göra. Ändå kan man se vissa gemensamma drag mellan de europeiska länderna i undersökningen. Det handlas det helst kläder och skor på nätet och därefter följer hemelektronik och böcker. Två just nu växande köpkategorier är kosmetika och byggvaror, och barnartiklar säljer till exempel bra i Frankrike, Italien och Belgien.

Stora eller små?

När det gäller matinköp online ligger Storbritannien i täten, men även i Tyskland köps det mycket livsmedel via nätet. Dessa båda länder har också den högsta andelen invånare som handlar på nätet generellt, och dessutom ett totalt invånarantal på 60 respektive 80 miljoner. Här finns alltså många konsumenter, men eftersom nästan alla redan e-handlar i dessa länder ligger den utländske leverantörens utmaning i att ändra köpvanor och få bort eventuella negativa attityder mot att handla från utländska sajter.

I Nederländerna och Norden finns det procentuellt många som e-handlar, men ländernas låga befolkningstal gör att det totala antalet konsumenter ändå är betydligt lägre än i Storbritannien och Tyskland. De länder i undersökningen som har minst andel invånare som e-handlar är Polen och Italien. Dessa länder kan både avskräcka och inspirera e-handlare. Marknaderna är små, fast kommer garanterat att expandera snabbt vid en oviss tidpunkt i framtiden. Och de relativt höga invånartalen på 38 respektive 62 miljoner invånare gör länderna naturligtvis ännu intressantare. För om vi ska tro PostNords VD Håkan Ericsson är webbförsäljningen i Europa på stark frammarsch: ”Allt tyder på att den europeiska e-handeln kommer att fortsätta öka.”

Källa: E-handeln i Europa 2015

PostNord http://www.postnord.com/sv/media/rapporter/e-handel/e-handeln-i-europa-2015/

 

Senaste inläggen

Arkiv

    Nyhetsbrev

     

    Gör en offertförfrågan!

    Skicka in din text så återkommer vi inom en timme med en offert.