Kontakta oss
Kontakt
Gå tillbaka
Anna Lisas blogg: E-handeln på framfart i Tyskland
  • By Lena Johansson

  • torsdag, juni 23, 2016

Anna-Lisa Rockel som har varit praktikant hos oss på översättningsbyrån GLOBALscandinavia är numera tillbaka i sin hemstad Berlin. Där fortsätter hon sina svenskstudier, men gästbloggar för vår översättningsbyrå mellan varven.

E-handeln i Europa

Under de senaste decennierna har e-handelns omsättning vuxit kraftigt i Tyskland. Det verkar som att många av invånarna inte skulle kunna tänka sig ett liv utan nätshopping. Nedanstående diagram visar hur mycket som omsätts online i olika EU-länder. Av bilden nedan framgår e-handelns storhet i Storbritannien, Tyskland och Frankrike. Tyskland har en betydlig högre omsättning, cirka 52 miljarder, än Sverige med cirka 5 miljarder, men det hänger naturligtvis ihop med den stora skillnaden i antal invånare. Fast Storbritannien som har en mindre befolkning än Tyskland, 64 miljoner jämfört med 81 miljoner, leder ändå solklart Europas nätshoppingliga.

 


 

 




Statista 2016


Vad beror framgången på?
 

Jag tycker själv att den största fördelen med e-handel är att det så enkelt går att jämföra flera säljare. På så vis hittar man bästa pris på allt man letar efter, helt utan stress. För det andra finns det många rapporter på nätet som förklarar produktens egenskaper och väger fördelar mot nackdelar. Och dessutom blir du med e-handel oberoende av öppettider och avstånd för din shopping.



Var och vad handlar man online?

Jag tycker att det fungerar bra att köpa elektronik och vardagsföremål online, till exempel batterier. Däremot tycker jag inte att klädköp på nätet är någon god idé, för man kan ju inte veta i förväg ifall kläderna sitter bra. Tyskar gillar att handla på amazon.de, otto.de och notebooksbilliger.de (försäljning av laptops) och handlar även mat på nätet. De större stormarknaderna erbjuder hemleveranser av sina produkter. Detta är särskilt fördelaktigt för äldre människor, eftersom de på så sätt kan bibehålla sin självständighet.


 

 

 

 

 


Statista 2016

Matkassen i Tyskland  

Ett nytt fenomen i Tyskland är matkassen. Kunden väljer ut ett företag som kan leverera både livsmedel och de recept som krävs för färdiga middagar. Jag antar att många heltidsarbetande kan känna igen sig i detta citat från matkasseleverantören Kochzauber: ”Det är ett jättebra koncept, för att spara massor av tid när det gäller inköp och planering av olika recept. Vad ska jag laga i dag, i morgon, i övermorgon? Och kostnader? Kostnaderna är helt ok om alternativet annars skulle bli restaurangbesök.” Nya tider kräver nya vanor. Därför vill jag gärna avsluta med att fråga varför vi ska ödsla tid på inköp när vi i stället kan hinna med fler roliga saker på vår fritid.

Källor:

Statista, http://de.statista.com/statistik/daten/studie/177429/umfrage/umsatz-im-online-handel-in-europa/, hämtad 2016-06-05

Statista, http://www.esales4u.de/2015/img/top-10-online-shops-deutschland.gif, hämtad 2016-06-05

Kochbox Checker, http://www.kochboxchecker.de/kochzauber, hämtad 2016-06-05

 


 

Senaste inläggen

Arkiv

    Nyhetsbrev

     

    Gör en offertförfrågan!

    Skicka in din text så återkommer vi inom en timme med en offert.