Kontakta oss
Kontakt
Gå tillbaka
E-handelns gaselländer
  • By Lena Johansson

  • torsdag, maj 26, 2016



 

Störst tillväxtpotential

Om man driver e-handel och vill ut i Europa – till vilka länder ska man vända sig då? Valet är inte självklart med tanke på alla faktorer man bör
ta hänsyn till. Något som först ser ut som en nackdel kan senare framstå som en fördel. Ska man satsa på länder med ett stort antal vana köpare eller våga sig in på marknader där internet fortfarande inte ingår i allas vardag. Precis som för all handel gäller det att vara på rätt plats och vid rätt tillfälle för att lyckas med sin webbshop. Medvetenhet och strategi är nyckelorden för lyckad e-handel i Europa.

Det finns länder i Europa som ligger efter när det gäller internetpenetration (andel hushåll som har tillgång till internet) och andel befolkning som har e-handlat. Man kan se dessa länder på två vitt skilda sätt – som svårtillgängliga marknader eller tillväxtmarknader. Konsumenterna i dessa länder e-handlar enligt liknande mönster som de andra europeiska länderna, men än så länge i betydligt mindre omfattning. I Italien har 54 % av invånarna e-handlat och i Polen 60 %. I flera andra länder ligger motsvarande siffra på 85–90 %. Vad händer när resten av italienarna och polackerna börjar leta webbshoppar på nätet? En explosionsartad tillväxt är ett inte helt otänkbart scenario. Då är det en fördel att du redan har förberett dig webbtexterna till webbshopen.


E-handel i Polen

I Polen är det hittills bara 25 % som har e-handlat från utlandet och polackerna väljer främst webbshoppar i USA, Storbritannien och Tyskland. Det är vanligt att man e-handlar av grannländer. Belgare handlar till exempel i väldigt hög grad från nederländska webbshoppar. Kanske är Polen värt att satsa på för svenska webbshoppar? Närheten till Sverige kan locka köpare och Polen har en relativt stor befolkning på 38 miljoner.

I Polen säljs precis som i övriga europeiska länder mest kläder och skor, hemelektronik, böcker och kosmetika. Dessutom går biltillbehör och barnartiklar bra. Här finns det få konsumenter som helst betalar sina inköp med kort. Siffran för Polen ligger på 14 % och skillnaden är stor om man jämför med Storbritannien på 49 %. Det är viktigt att anpassa webbsidans information om betalning efter respektive marknad. 54 % av polackerna tycker att det är mycket viktigt med snabba leveranser och har därmed den högsta siffran av alla länderna. I Norden tycker bara 26 % att det är viktigt med en snabb leverans. Snabba leveranser kostar mer och därför kan det vara klokt att anpassa villkoren efter de lokala konkurrenternas för att undvika onödiga utgifter.

E-handel i Italien

Italien är det enda land där hemelektronik är mer populärt att handla på nätet än kläder och skor. Italien är ju ett traditionellt modedistrikt, så orsaken är knappast att det handlas mindre kläder och skor här, utan snarare att de hellre köper i butik. Däremot e-handlar italienarna mycket bygg- och trädgårdsmaterial, vilket gör dem unika i undersökningen.

64 % av de italienska konsumenterna tyckte att det är mycket viktigt att lätt kunna returnera varor som har e-handlats. I Storbritannien ligger motsvarande siffra på 51 %. Det är många i Italien som vill ha smidiga returer, men samtidigt är det förhållandevis få som returnerade varor förra året – bara 13 %. Som jämförelse gjorde hela 41 % av tyskarna det. Fria returer av varor är en stor kostnad för webbshopar och kan därför vara avgörande för vilka länder man startar upp. Vilka returvillkor man erbjuder bör anpassas till vad som är brukligt i respektive land. Den polska och den italienska marknaden kommer också att växa och därför är det inte fel att förbereda sin etablering redan i dag.

Källa: E-handeln i Europa 2015, PostNord http://www.postnord.com/sv/media/rapporter/e-handel/e-handeln-i-europa-2015/

 

Senaste inläggen

Arkiv

    Nyhetsbrev

     

    Gör en offertförfrågan!

    Skicka in din text så återkommer vi inom en timme med en offert.