Gå tillbaka
E-handelns giganter
  • By Lena Johansson

  • tisdag, maj 24, 2016



Nätjätten Tyskland

Vi på översättningskontoret här i Malmö är ganska tyskorienterade och fördjupar oss gärna i media som handlar om Tyskland. I en rapport om e-handeln i Europa stack vårt grannland i söder ut lite extra. Tyskland är minst sagt en jätte på området. Landet har en stor befolkning och 87 % av tyskarna mellan 15 och 79 år handlar på nätet. Tyskarna är minst priskänsliga av alla i undersökningen, och för dem är enkla returer nästan dubbelt så viktigt som ett lågt pris.

Här bör man satsa på kvalitetsvaror, erbjuda bra service och ge generösa villkor vid byte av vara. I gengäld slipper man priskrig, eftersom priset är mindre avgörande för tyskarna. De är vana e-köpare vilket betyder mindre krångel för säljarna. Men tyskarna är också medvetna om sina rättigheter som konsumenter och genomför fler returer än vad konsumenterna i övriga länder gör. Tyskland toppar listan över hur många som returnerat en vara under föregående år. I Tyskland är det 41 % medan motsvarande procentsatser för Polen och Italien ligger på 11 respektive 13. I länder med låg internetpenetration sker alltså färre returneringar av varor, vilket förstås är ekonomiskt fördelaktigt för leverantören.

Tyskarna är inte särskilt förtjusta i att betala med kort, utan föredrar betalningstjänster som PayPal eller betalning med faktura i efterskott. Hela 29 % av tyskarna vill helst betala med faktura i efterskott, medan motsvarande siffra ligger på 2–7 % i fem andra europeiska länder. Betalningssätten skiljer sig alltså markant mellan olika länder och därför är det viktigt att känna till vilka betalningssätt som fungerar bäst när man skapar utländska versioner av sin webbshop.


Storebror Storbritannien

 Tyskland är en gigant inom e-handel, men Storbritannien är faktiskt ännu större. På flera punkter ligger britterna före tyskarna. De har större andel invånare som har e-handlat och en mycket större andel invånare som e-handlat från utlandet. I dag är det främst amerikanska webbshopar som lockat britterna till köp, men denna öppenhet att handla från utlandet blir en ingång för alla utländska aktörer.

Storbritannien har något högre internetpenetration (andel hushåll som har tillgång till internet) än Tyskland och britternas medelköp per år ligger betydligt högre än tyskarnas. Slaget om den totala omsättningen på e-handel borde Tyskland vinna med tanke på det finns 81 miljoner tyskar och 64 miljoner britter, men även här vinner öriket. I Storbritannien omsatte e-handeln 51,3 miljarder euro 2015 och motsvarande siffra i Tyskland var 44,2 miljarder. Båda är marknader med många vana köpare som gärna handlar från såväl inhemska som utländska webbshoppar.

I Storbritannien är det populärt att köpa livsmedel, cd-skivor och filmer på nätet, men sport- och fritidsartiklar som är en populär kategori i flera andra länder saknas helt på britternas topplista. Det kan betyda tillväxtpotential för den varugruppen. Generellt är Storbritannien en riktigt intressant marknad, just för att den är stor, inarbetad och positivt inställd till utländska webbshoppar och liknar därför den något mindre marknaden Tyskland. Vill du läsa mer om undersökningen klickar du här.

Källa: E-handeln i Europa 2015, PostNord, http://www.postnord.com/sv/media/rapporter/e-handel/e-handeln-i-europa-2015/

 

Senaste inläggen

Arkiv

    Nyhetsbrev

     

    Gör en offertförfrågan!

    Skicka in din text så återkommer vi inom en timme med en offert.